Με ταχείς ρυθμούς γίνεται το πιο αγαπητό φυτό στον πλανήτη. Υιοθετείται στην παραγωγή των περισσότερων οικογενειακών προϊόντων καθημερινής φροντίδας, από οδοντόπαστες και καλλυντικά μέχρι αφεψήματα υγιεινής διατροφής. Το φυτό της Αλόης Βέρα διαθέτει μακρά ιστορία θεραπευτικών εφαρμογών. Η δυνατότητά της να θεραπεύει εγκαύματα και τραυματισμούς και να καταπραΰνει τον πόνο τεκμηριώνεται με σαφήνεια τουλάχιστον από το δέκατο αιώνα.
Σύμφωνα με το θρύλο, η Κλεοπάτρα χρησιμοποιούσε Αλόη Βέρα για να διατηρήσει μαλακό το δέρμα της. Η χρήση Αλόης Βέρα στα σύγχρονα χρόνια αναγνωρίστηκε αρχικά στη δεκαετία του '30 για την θεραπεία εγκαυμάτων ακτινοβολίας. Από τότε, αποτελεί κοινό συστατικό σε σκευάσματα κατά ηλιακών εγκαυμάτων, μικρών τομών, δερματικών ερεθισμών, και πολλών άλλων νοσημάτων. Πρόσφατα, η Αλόη Βέρα έχει αποκτήσει δημοτικότητα ως ενεργό συστατικό σε οδοντικά τζελ και αφεψήματα υγιεινής διατροφής. Ερευνητές έχουν καταδείξει ότι η κατανάλωση χυμού Αλόης Βέρα ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα κατά του καρκίνου και του ιού ΗIV, του ιού που ευθύνεται για τη νόσο του AIDS. Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο General Dentistry, το περιοδικό της Ακαδημίας Γενικής Οδοντιατρικής (AGD), ισχυρίζεται ότι, παρόμοια με τη χρήση της στο δέρμα, η Αλόη Βέρα χρησιμοποιείται στα οδοντικά τζελ για να καθαρίσει και να καταπραΰνει δόντια και ούλα, και είναι εξίσου αποτελεσματική με τις οδοντόπαστες κατά της τερηδόνας.
Το οδοντικό τζελ της Αλόης Βέρα επιτελεί την ίδια λειτουργία με μια κοινή οδοντόπαστα, δηλαδή την αποβολή της παθογενούς στοματικής μικροχλωρίδας D. Η δυνατότητα του οδοντικού τζελ Αλόης Βέρα να επιτελέσει επιτυχημένα τη λειτουργία αυτή έχει αποτελέσει σημείο διαμάχης για ορισμένους ειδικούς. Εντούτοις, η έρευνα που παρουσιάζεται στο General Dentistry μπορεί να κατασιγάσει τις ανησυχίες. Η μελέτη σύγκρινε τις δυνατότητες καταπολέμησης των μικροβίων ενός οδοντικού τζελ Αλόης Βέρα με τις δυνατότητες δύο δημοφιλών οδοντόπαστων και αποκάλυψε ότι το οδοντικό τζελ της Αλόης Βέρα ήταν εξίσου αποτελεσματικό, και σε μερικές περιπτώσεις αποτελεσματικότερο, από τις διάσημες μάρκες οδοντόπαστας, κατά των οργανισμών που συντελούν στην αποσύνθεση των δοντιών. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η Αλόη Βέρα διαθέτει αντιικές ιδιότητες, καταστρέφει καρκινικά κύτταρα, μειώνει το ποσοστό αύξησης των όγκων, προστατεύει το σώμα από ελεύθερες ρίζες, και συμβάλλει στην αντιμετώπιση αλλεργιών. Η Αλόη Βέρα έχει επίσης αποδειχθεί ότι ενεργοποιεί τα λευκά αιμοσφαίρια και προωθεί την αύξηση αντικαρκινικών κυττάρων. Δοκιμές σε ασθενείς με HIV/AIDS έδειξαν ότι ο πυρετός και η νυχτερινή εφίδρωση υποχώρησαν, η διάρροια και οι περιστασιακές μολύνσεις (που είναι συνήθως υπεύθυνες για το θάνατο του ασθενή με AIDS) τέθηκαν υπό έλεγχο ή εξαφανίστηκαν στους περισσότερους ασθενείς.
Έχει αποδειχθεί ότι η Αλόη Βέρα είναι μια από τις ισχυρότερες πηγές αντιοξειδωτικών, βιταμινών Ε και C και βιταμίνης B - 12. Πρόσφατες μελέτες καταδεικνύουν τα αξιοσημείωτα οφέλη των αντιοξειδωτικών. Η οξείδωση στα κύτταρα μπορεί να βλάψει το DNA, γεγονός που οδηγεί μερικές φορές στην ανάπτυξη καρκίνου και άλλων νόσων καθώς και στην επιτάχυνση της γήρανσης. Οι αντιοξειδωτικές ενώσεις έχουν αποδειχθεί ικανές να ανασχέσουν την καταλυτική επίδραση των ελεύθερων ριζών στη γήρανση. Άνθρωποι που καταναλώνουν Αλόη Βέρα τακτικά αποδείχθηκαν λιγότερο ευάλωτοι σε σοβαρές ασθένειες και απολαμβάνουν περίπου 10 τοις εκατό περισσότερα χρόνια ζωής. Ο Δρ Dilip George, ένας από τους συντάκτες της μελέτης του General Dentistry, εξήγησε ότι η Αλόη δεν πρέπει να υποβληθεί ή να φιλτραριστεί σε υψηλές θερμοκρασίες κατά τη διαδικασία παραγωγής προϊόντων, καθώς ο παράγοντας αυτός μειώνει ή αναιρεί πλήρως την επίδραση συγκεκριμένων και ζωτικών ενώσεων, όπως τα ένζυμα και οι πολυσακχαρίτες." Ο George είπε ότι οι καταναλωτές οφείλουν να συμβουλεύονται μη κερδοσκοπικές ενώσεις, όπως το IASC (International Aloe Science Council) για να επιβεβαιώσουν ποια προϊόντα διαθέτουν την πιστοποίηση ποιότητας του οργανισμού.
Αν και υπάρχουν περισσότερα από 300 είδη Αλόης, μόνο μερικά έχουν χρησιμοποιηθεί για ιατρικούς λόγους. "Ευτυχώς, οι καταναλωτές με ευαίσθητα δόντια ή ούλα έχουν επιλογές όσον αφορά στη στοματική τους υγιεινή, και η αλόη Βέρα είναι μια από τις," δήλωσε ο εκπρόσωπος της AGD Eric Shapria. "Εάν ενδιαφέρονται για μια εναλλακτική προσέγγιση στη στοματική υγιεινή, πρέπει να μιλήσουν με τον οδοντίατρό τους για να διασφαλίσουν ότι η προσέγγιση αυτή καλύπτει τα κριτήρια της οργανωμένης οδοντιατρικής." Διατροφολόγοι συστήνουν αφεψήματα βασισμένα σε αλόη Βέρα για καλή υγεία. Ο γραμματέας του Εθνικού Οργανισμού Διατροφής στη Νιγηρία (NSN) Barth Brai, δήλωσε πως αφεψήματα βασισμένα στην Αλόη Βέρα παράσχουν αναζωογόνηση και τόνωση της υγείας στους καταναλωτές. Ο Brai επέκρινε τις απερίσκεπτες συνήθειες φαγητού και ποτού των περισσότερων καταναλωτών που δεν έχουν επίγνωση του τι καταναλώνουν, μια πρακτική που τόνισε πως ευθύνεται για την πυρετώδη αύξηση ασθενειών όπως ο καρκίνος και η υπέρταση. Δήλωσε πως η Αλόη Βέρα θα μπορούσε να αντιστρέψει τη ζημία που έγινε στο σώμα από ελεύθερες ρίζες. “Προϊόντα βοτάνων, όπως τα αφεψήματα αλόης παρέχουν συγκεκριμένα οφέλη όπως την ενίσχυση της πέψης, λαμπερό δέρμα και τη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, διαφυλάττοντας έτσι το σώμα από την υπέρταση και από άλλες καρδιαγγειακές παθήσεις”, λέει ο Brai.
O Brai μίλησε σε μία συνεδρίαση των ανώτερου υπαλληλικού προσωπικού της Chi Pharmaceuticals Limited, εταιρίας διακίνησης των αφεψημάτων Αλόης Chivera & Chivera, στην έδρα της NSN. Εν τω μεταξύ, ερευνητές έχουν προειδοποιήσει τους ανθρώπους να επαγρυπνούν για τη ζημία που προκαλούν στα δόντια τα όξινα ποτά. Ωστόσο, για μερικούς, η ζημιά και τα προβλήματα που συνδέονται με την κατανάλωση σόδας, κιτρικών χυμών ή ορισμένων ειδών τσαγιού μπορεί να έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους. Το ερώτημα παραμένει: Τι μπορεί να γίνει για να αποκατασταθούν δόντια που έχουν ήδη επηρεαστεί; Σε μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο General Dentistry, ο καθ. Mohamed A. Bassiouny, περιέγραψε το όξινο περιεχόμενο ποτών, όπως η σόδα ο χυμός λεμονιού, γκρέιπφρουτ και πορτοκαλιού, το πράσινο και το μαύρο τσάι και παρουσίασε τρία βήματα για την αποκατάσταση δοντιών που πάσχουν από οδοντική διάβρωση ως αποτέλεσμα της υπερβολικής κατανάλωσης τέτοιων προϊόντων.
Ο Bassiouny συμβουλεύει εκείνους που πάσχουν από οδοντική διάβρωση πρώτα από όλα να προσδιορίσουν τον υπεύθυνη πηγή διάβρωσης, ενδεχομένως με τη βοήθεια ενός οδοντιάτρου. Κατόπιν, το άτομο πρέπει να προσδιορίσει και να κατανοήσει πώς η πηγή αυτή επηρεάζει τα δόντια, προκειμένου να εφαρμοστούν μέτρα για να ελεγχθεί και να αποτραπεί περαιτέρω ζημιά. Τελικά, το άτομο οφείλει να σταματήσει ή να μειώσει την κατανάλωση των εν λόγω αφεψήματος στο ελάχιστο. Σημειώνει ότι πληροφορίες για το όξινο περιεχόμενο των διαφόρων τροφίμων ή ποτών είναι συνήθως διαθέσιμες στο διαδίκτυο ή στην ετικέτα του προϊόντος. Συστήνεται επίσης να αναζητηθούν συμβουλές οδοντιάτρου προκειμένου να αποκατασταθούν οι πιθανοί ζημιωμένοι ιστοί.
Η "οδοντική διάβρωση," σύμφωνα με τον Bassiouny, "είναι μια διαδικασία απομεταλλοποίησης που έχει επιπτώσεις στους σκληρούς οδοντικούς ιστούς (όπως το σμάλτο και η οδοντίνη)." Αυτή η διαδικασία προκαλεί την αποδόμηση του οδοντικού ιστού, λόγω της επίδρασης των οξέων στα δόντια, η οποία οδηγεί τελικά στην καταστροφή του. Μπορεί να προκληθεί από την κατανάλωση ποτών με διοξείδιο του άνθρακα ή κιτρικών χυμών με χαμηλό pH, το οποίο μετρά την οξύτητα μιας ουσίας. Η υπερβολική κατανάλωση όξινων ποτών κατά τη διάρκεια μιας παρατεταμένης χρονικής περιόδου μπορεί να θέσει έναν παράγοντα κινδύνου για την οδοντική υγεία. "Μερικοί δεν συνειδητοποιούν ακόμη ότι το πρόβλημα υπάρχει και όταν τα δόντια τους βρίσκονται στα αρχικά στάδια της οδοντικής διάβρωσης," είπε ο Δρ Kenton Ross, ένας εκπρόσωπος του AGD. "Χωρίς κατάλληλη διάγνωση από έναν οδοντίατρο, θα μπορούσαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα σοβαρότερα προβλήματα της στοματικής υγιεινής." "Η επίσκεψη στον οδοντίατρό σας δύο φορές το χρόνο μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε υγιή δόντια, καθώς και να αποκαλύψει και να αποτρέψει μελλοντικά προβλήματα," τόνισε ο Ross.